Binnenkort is de start van het nieuwe schooljaar. Een nieuwe klas met (voor mij) nieuwe kinderen. Om elkaar beter te leren kennen heb ik het spelletje ‘Wie ben ik?’ gespeeld.

- Op het bord schrijf je meer dan 10 antwoorden op vragen die de kinderen zouden kunnen stellen om je beter te leren kennen. Bijvoorbeeld ‘31’ of ‘Buddy’.
- De kinderen proberen vragen te bedenken die bij de antwoorden zouden kunnen horen. Bijvoorbeeld: ‘Hoe oud ben je?’ of ‘Wat is de naam van je huisdier?’
- Het is natuurlijk leuk om antwoorden op te schrijven op vragen die niet zo voor de hand liggen. Bij de het antwoord ‘blauw’ zullen veel kinderen denken aan de vraag ‘Wat is je lievelingskleur?’, maar dit kan bijvoorbeeld een antwoord zijn op de vraag: ‘Welke kleur ogen heb je?’ of ‘Wat is de kleur van je parkiet?’.
𝗧𝗪𝗘𝗘 𝗞𝗟𝗔𝗦𝗦𝗜𝗞𝗔𝗟𝗘 𝗩𝗔𝗥𝗜𝗔𝗡𝗧𝗘𝗡
Je kunt het spel op twee manieren spelen. Je kunt het spelen totdat een vooraf afgesproken tijd voorbij is of tot alle vragen zijn beantwoord.
𝙏𝙄𝙅𝘿
Ik heb het zelf op tijd gespeeld. Binnen 10 minuten mocht de klas proberen om zoveel mogelijk vragen te bedenken. Voor iedere juiste vraag en antwoord verdienden ze een punt. Deze punten hebben we omgezet naar punten voor het beloningsysteem.
𝘼𝙇𝙇𝙀 𝙑𝙍𝘼𝙂𝙀𝙉
Wil je doorspelen tot alle vragen zijn beantwoord, dan kun je groepjes maken. De groepjes mogen dan om de beurt een vraag bedenken. Het groepje dat de meeste vragen heeft bedacht zodra alle vragen gevonden zijn, is de winnaar.
Na de klassikale variant is het ook leuk om de kinderen het spel in tweetallen te laten spelen. Wie lukt het om als eerste alle vragen van de ander bij de antwoorden te verzinnen?