Daar is ie dan: de eerste 𝗠𝗘𝗗𝗘𝗦𝗣𝗘𝗟𝗘𝗥 -post van 𝕄𝔼𝔼𝕊𝕋𝔼ℝ 𝕂ℝ𝕀𝕊 🥳
Hij beschrijft een krachtige en eenvoudige werkvorm om spellingsregels in woorden te herkennen en toe te passen: Spelling in de Kring: bal gooien

𝘐𝘬 𝘴𝘵𝘢𝘳𝘵 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘴𝘱𝘦𝘭𝘭𝘪𝘯𝘨𝘴𝘭𝘦𝘴 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘨𝘳𝘰𝘦𝘱 3/4 𝘷𝘢𝘢𝘬 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘬𝘳𝘪𝘯𝘨. 𝘋𝘢𝘢𝘳 𝘩𝘦𝘣 𝘪𝘬 𝘥𝘪𝘷𝘦𝘳𝘴𝘦 𝘬𝘰𝘳𝘵𝘦 𝘣𝘦𝘸𝘦𝘨𝘦𝘯𝘥 𝘭𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘷𝘰𝘳𝘮𝘦𝘯 𝘥𝘪𝘦 𝘪𝘬 𝘵𝘦𝘳𝘶𝘨 𝘭𝘢𝘢𝘵 𝘬𝘰𝘮𝘦𝘯. 𝘐𝘬 𝘩𝘦𝘣 𝘪𝘯 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘬𝘭𝘢𝘴 𝘦𝘦𝘯 𝘬𝘭𝘦𝘪𝘯 𝘻𝘢𝘤𝘩𝘵 𝘣𝘢𝘴𝘬𝘦𝘵𝘣𝘢𝘭𝘭𝘦𝘵𝘫𝘦 𝘭𝘪𝘨𝘨𝘦𝘯. 𝘋𝘦𝘻𝘦 𝘨𝘦𝘣𝘳𝘶𝘪𝘬 𝘪𝘬 𝘷𝘦𝘦𝘭 𝘵𝘪𝘫𝘥𝘦𝘯𝘴 𝘥𝘦 𝘭𝘦𝘴𝘴𝘦𝘯. 𝘌é𝘯 𝘷𝘢𝘯 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘷𝘰𝘳𝘮𝘦𝘯 𝘥𝘪𝘦 𝘪𝘬 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘬𝘳𝘪𝘯𝘨 𝘪𝘯𝘻𝘦𝘵, 𝘪𝘴: 𝗕𝗔𝗟 𝗚𝗢𝗢𝗜𝗘𝗡
𝗛𝗢𝗘 𝗪𝗘𝗥𝗞𝗧 𝗛𝗘𝗧?
Deze werkvorm kun je op verschillende manieren invulling geven:
𝟏)
Ik gooi de bal naar een kind en noem een klank. Het kind gooit de bal terug en geeft aan of het een korte, lange, tweetekenklank of medeklinker is. De rest van de klas geeft met de duim aan of dit klopt of niet.
𝟐)
Ik gooi de bal naar een kind en noem een spellingscategorie. Het kind gooit de bal terug en noemt een woord uit die categorie.
𝟑)
Ik gooi de bal naar een kind en noem een woord. Het kind gooit de bal terug en geeft aan bij welke categorie dit hoort.
𝟒)
Ik gooi de bal naar een kind, die gooit de bal terug en noemt één van de spellingscategorieën. Ik gooi de bal daarna naar een ander kind en die noemt een woord uit de genoemde spellingscategorie en gooit de bal weer terug.
𝟓)
Ik gooi de bal naar iemand toe en noem een hakwoord op. Het kind dat de bal vangt noemt de eerste klank van dit woord en geeft de bal aan degene naast hem/haar. Die noemt de tweede klank en geeft de bal weer door. Net zolang tot het woord klaar is, dan wordt de bal weer naar mij teruggegooid.
* * *
Hoe simpel kan het zijn?! Ik denk dat alle kinderen op het puntje van hun stoel zullen zitten en heel betrokken zullen zijn!
Bedankt, Kris!
𝗩𝗲𝗲𝗹 𝗽𝗹𝗲𝘇𝗶𝗲𝗿 𝗺𝗲𝘁 𝘀𝗽𝗲𝗹𝗲𝗻!
..𝒐𝒇 𝒘𝒂𝒔 𝒉𝒆𝒕 𝒏𝒐𝒖 𝒍𝒆𝒓𝒆𝒏?