Daar is ie dan: de eerste ๐ ๐๐๐๐ฆ๐ฃ๐๐๐๐ฅ -post van ๐๐ผ๐ผ๐๐๐ผโ ๐โ๐๐ ๐ฅณ
Hij beschrijft een krachtige en eenvoudige werkvorm om spellingsregels in woorden te herkennen en toe te passen: Spelling in de Kring: bal gooien

๐๐ฌ ๐ด๐ต๐ข๐ณ๐ต ๐ฎ๐ช๐ซ๐ฏ ๐ด๐ฑ๐ฆ๐ญ๐ญ๐ช๐ฏ๐จ๐ด๐ญ๐ฆ๐ด ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐จ๐ณ๐ฐ๐ฆ๐ฑ 3/4 ๐ท๐ข๐ข๐ฌ ๐ช๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ฌ๐ณ๐ช๐ฏ๐จ. ๐๐ข๐ข๐ณ ๐ฉ๐ฆ๐ฃ ๐ช๐ฌ ๐ฅ๐ช๐ท๐ฆ๐ณ๐ด๐ฆ ๐ฌ๐ฐ๐ณ๐ต๐ฆ ๐ฃ๐ฆ๐ธ๐ฆ๐จ๐ฆ๐ฏ๐ฅ ๐ญ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ ๐ธ๐ฆ๐ณ๐ฌ๐ท๐ฐ๐ณ๐ฎ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ช๐ฌ ๐ต๐ฆ๐ณ๐ถ๐จ ๐ญ๐ข๐ข๐ต ๐ฌ๐ฐ๐ฎ๐ฆ๐ฏ. ๐๐ฌ ๐ฉ๐ฆ๐ฃ ๐ช๐ฏ ๐ฎ๐ช๐ซ๐ฏ ๐ฌ๐ญ๐ข๐ด ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฌ๐ญ๐ฆ๐ช๐ฏ ๐ป๐ข๐ค๐ฉ๐ต ๐ฃ๐ข๐ด๐ฌ๐ฆ๐ต๐ฃ๐ข๐ญ๐ญ๐ฆ๐ต๐ซ๐ฆ ๐ญ๐ช๐จ๐จ๐ฆ๐ฏ. ๐๐ฆ๐ป๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ฃ๐ณ๐ถ๐ช๐ฌ ๐ช๐ฌ ๐ท๐ฆ๐ฆ๐ญ ๐ต๐ช๐ซ๐ฅ๐ฆ๐ฏ๐ด ๐ฅ๐ฆ ๐ญ๐ฆ๐ด๐ด๐ฆ๐ฏ. ๐รฉ๐ฏ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ธ๐ฆ๐ณ๐ฌ๐ท๐ฐ๐ณ๐ฎ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ช๐ฆ ๐ช๐ฌ ๐ช๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ฌ๐ณ๐ช๐ฏ๐จ ๐ช๐ฏ๐ป๐ฆ๐ต, ๐ช๐ด: ๐๐๐ ๐๐ข๐ข๐๐๐ก
๐๐ข๐ ๐ช๐๐ฅ๐๐ง ๐๐๐ง?
Deze werkvorm kun je op verschillende manieren invulling geven:
๐)
Ik gooi de bal naar een kind en noem een klank. Het kind gooit de bal terug en geeft aan of het een korte, lange, tweetekenklank of medeklinker is. De rest van de klas geeft met de duim aan of dit klopt of niet.
๐)
Ik gooi de bal naar een kind en noem een spellingscategorie. Het kind gooit de bal terug en noemt een woord uit die categorie.
๐)
Ik gooi de bal naar een kind en noem een woord. Het kind gooit de bal terug en geeft aan bij welke categorie dit hoort.
๐)
Ik gooi de bal naar een kind, die gooit de bal terug en noemt รฉรฉn van de spellingscategorieรซn. Ik gooi de bal daarna naar een ander kind en die noemt een woord uit de genoemde spellingscategorie en gooit de bal weer terug.
๐)
Ik gooi de bal naar iemand toe en noem een hakwoord op. Het kind dat de bal vangt noemt de eerste klank van dit woord en geeft de bal aan degene naast hem/haar. Die noemt de tweede klank en geeft de bal weer door. Net zolang tot het woord klaar is, dan wordt de bal weer naar mij teruggegooid.
* * *
Hoe simpel kan het zijn?! Ik denk dat alle kinderen op het puntje van hun stoel zullen zitten en heel betrokken zullen zijn!
Bedankt, Kris!
๐ฉ๐ฒ๐ฒ๐น ๐ฝ๐น๐ฒ๐๐ถ๐ฒ๐ฟ ๐บ๐ฒ๐ ๐๐ฝ๐ฒ๐น๐ฒ๐ป!
..๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐?