Spelling in de kring: bal gooien

0
(0)

Daar is ie dan: de eerste ๐— ๐—˜๐——๐—˜๐—ฆ๐—ฃ๐—˜๐—Ÿ๐—˜๐—ฅ -post van ๐•„๐”ผ๐”ผ๐•Š๐•‹๐”ผโ„ ๐•‚โ„๐•€๐•Š ๐Ÿฅณ

Hij beschrijft een krachtige en eenvoudige werkvorm om spellingsregels in woorden te herkennen en toe te passen: Spelling in de Kring: bal gooien

๐˜๐˜ฌ ๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ณ๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ด๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ด ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜จ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฑ 3/4 ๐˜ท๐˜ข๐˜ข๐˜ฌ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ. ๐˜‹๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฌ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ถ๐˜จ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ต ๐˜ฌ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ญ๐˜ข๐˜ด ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ข๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ด๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ฃ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ญ๐˜ช๐˜จ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜‹๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜ต๐˜ช๐˜ซ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜Œรฉ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฌ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ต, ๐˜ช๐˜ด: ๐—•๐—”๐—Ÿ ๐—š๐—ข๐—ข๐—œ๐—˜๐—ก

๐—›๐—ข๐—˜ ๐—ช๐—˜๐—ฅ๐—ž๐—ง ๐—›๐—˜๐—ง?

Deze werkvorm kun je op verschillende manieren invulling geven:

๐Ÿ)

Ik gooi de bal naar een kind en noem een klank. Het kind gooit de bal terug en geeft aan of het een korte, lange, tweetekenklank of medeklinker is. De rest van de klas geeft met de duim aan of dit klopt of niet.

๐Ÿ)

Ik gooi de bal naar een kind en noem een spellingscategorie. Het kind gooit de bal terug en noemt een woord uit die categorie.

๐Ÿ‘)

Ik gooi de bal naar een kind en noem een woord. Het kind gooit de bal terug en geeft aan bij welke categorie dit hoort.

๐Ÿ’)

Ik gooi de bal naar een kind, die gooit de bal terug en noemt รฉรฉn van de spellingscategorieรซn. Ik gooi de bal daarna naar een ander kind en die noemt een woord uit de genoemde spellingscategorie en gooit de bal weer terug.

๐Ÿ“)

Ik gooi de bal naar iemand toe en noem een hakwoord op. Het kind dat de bal vangt noemt de eerste klank van dit woord en geeft de bal aan degene naast hem/haar. Die noemt de tweede klank en geeft de bal weer door. Net zolang tot het woord klaar is, dan wordt de bal weer naar mij teruggegooid.

* * *

Hoe simpel kan het zijn?! Ik denk dat alle kinderen op het puntje van hun stoel zullen zitten en heel betrokken zullen zijn!

Bedankt, Kris!

๐—ฉ๐—ฒ๐—ฒ๐—น ๐—ฝ๐—น๐—ฒ๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐˜€๐—ฝ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป!
..๐’๐’‡ ๐’˜๐’‚๐’” ๐’‰๐’†๐’• ๐’๐’๐’– ๐’๐’†๐’“๐’†๐’?

Hoe groot is de kans dat je dit in de praktijk gaat gebruiken?

Klik op een ster om je stem uit te brengen

Gemiddelde 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen beoordelingen. Wees de eerste!

Wat fijn dat er een behoorlijke kans is dat je dit idee gaat gebruiken!

Vind je het misschien ook leuk om mij te volgen op mijn socials?! Zo ben je altijd op de hoogte van de nieuwste berichten! ๐Ÿ˜€

Jammer dat je het idee waarschijnlijk niet gaat gebruiken

Hopelijk vind je een ander idee die je wel kunt gebruiken!

Heb je een (verbeter)suggestie voor me om dit idee te verbeteren?

Laat een reactie achter

Winkelwagen
[]