Pittenzakje gooien

3
(1)

Werken aan groepsvorming kan bijna niet makkelijker dan met deze activiteit!

𝗛𝗢𝗘 𝗪𝗘𝗥𝗞𝗧 𝗛𝗘𝗧

De kinderen staan in een kring. Het doel van de activiteit is dat alle leerlingen het pittenzakje ontvangen. De leerkracht begint: hij/zij maakt oogcontact met een leerling en gooit vervolgens een pittenzakje rustig naar de betreffende leerling. Daarna volgt de leerling het voorbeeld. Valt het pittenzakje op de grond doordat er te hard/zacht wordt gegooid, dan kan de gooier daarvoor excuses aanbieden.

Zo ga je door tot alle leerlingen aan de beurt zijn of totdat meerdere leerlingen vaker het pittenzakje hebben ontvangen.

𝗕𝗘𝗚𝗘𝗟𝗘𝗜𝗗𝗜𝗡𝗚𝗦𝗩𝗥𝗔𝗚𝗘𝗡

Na afloop kun je als leerkracht vragen stellen als:

  • Wie heeft geen enkele keer het pittenzakje ontvangen. Wat vond je hiervan?
  • Wie heeft vaker dan 2 keer het pittenzakje ontvangen? Wat vond je hiervan?
  • Wie vond de activiteit leuk? Waarom wel/niet
  • Wie voelde zich onderdeel van de groep? Waardoor kwam dat wel/niet?

Waarschijnlijk vonden de meeste kinderen die de pittenzak niet hebben ontvangen, de activiteit minder leuk of voelden zich minder onderdeel van de groep. Hierna kan een tweede poging worden gedaan. ‘Zullen we nou proberen om iedereen te betrekken bij dit spel?’.

𝗗𝗜𝗙𝗙𝗘𝗥𝗘𝗡𝗧𝗜𝗔𝗧𝗜𝗘

Indien het pittenzakje vaak op de grond valt, kun je ervoor kiezen dat de leerlingen niet alleen oogcontact maken, maar ook de naam erbij zeggen.

Hoe groot is de kans dat je dit in de praktijk gaat gebruiken?

Klik op een ster om je stem uit te brengen

Gemiddelde 3 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen beoordelingen. Wees de eerste!

Wat fijn dat er een behoorlijke kans is dat je dit idee gaat gebruiken!

Vind je het misschien ook leuk om mij te volgen op mijn socials?! Zo ben je altijd op de hoogte van de nieuwste berichten! 😀

Jammer dat je het idee waarschijnlijk niet gaat gebruiken

Hopelijk vind je een ander idee die je wel kunt gebruiken!

Heb je een (verbeter)suggestie voor me om dit idee te verbeteren?

Laat een reactie achter

Winkelwagen
[]