‘Om de beurt’ is een coöperatieve werkvorm die kan worden ingezet voor verschillende vakken en bij vragen waarop verschillende antwoorden goed zijn. Daardoor leent het zich goed om terug te blikken op een voorgaande les of als lesafsluiting.

𝙐𝙄𝙏𝙇𝙀𝙂
De kinderen vormen tweetallen. De leerkracht geeft een opdracht waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn. Eerst geeft leerling A een mogelijk antwoord op de vraag. Leerling B controleert en corrigeert of geeft een compliment. Daarna geeft leerling B een volgend mogelijk antwoord en leerling A controleert en corrigeert/complimenteert.
De leerlingen gaan door tot de tijd om is (bijv. 3-5 minuten).
Tot slot kun je ervoor kiezen om nog enkele antwoorden klassikaal te bespreken.
𝙑𝘼𝙆𝙂𝙀𝘽𝙄𝙀𝘿𝙀𝙉
Mogelijke toepassingen zijn:
– 𝗦𝗽𝗲𝗹𝗹𝗶𝗻𝗴: noem woorden met categorie ‘open- en gesloten klankgroepen’.
– 𝗥𝗲𝗸𝗲𝗻𝗲𝗻: Noem een som/antwoord uit de tafel van 7
– 𝗧𝗮𝗮𝗹: noem een bijvoeglijk naamwoord bij het zelfstandig naamwoord: trui.
– 𝗭𝗮𝗮𝗸𝘃𝗮𝗸𝗸𝗲𝗻: noem een eigenschap hoe een dier zich kan aanpassen aan de omgeving.