Levend stratego (tafels)

0
(0)

Een leuk spel om (bijvoorbeeld) keersommen te oefenen waarbij kinderen niet alleen flink in beweging zijn door rond te rennen, maar ook tactisch kunnen spelen, is Levend Stratego.

𝐈𝐍 𝐇𝐄𝐓 𝐊𝐎𝐑𝐓

Levend stratego is een leuk spel voor veel lesdoelen van rekenen makkelijk in te zetten.

De kinderen vergelijken steeds twee kaartjes met elkaar, en de hoogste uitkomst wint. Dit kun je dus doen met (deel)tafels, breuken, kommagetallen, optel- en aftreksommen, inhoudsmaten, etc.

𝐕𝐎𝐎𝐑𝐁𝐄𝐑𝐄𝐈𝐃𝐈𝐍𝐆

  • Maak veel rode en blauwe kaartjes met tafelsommen erop.
  • Geef in de klas een introductie over het lesdoel (bijv. tafelsommen).
  • Leg uit hoe het spel ‘levend stratego’ gaat.
  • Leg iets klaar om twee teams te herkennen, bijv. rode en blauwe lintjes.
  • Zet twee bakken/emmers klaar.

𝐁𝐄𝐍𝐎𝐃𝐈𝐆𝐃𝐇𝐄𝐃𝐄𝐍

  • Lintjes o.i.d. om teams te herkennen.
  • Rode en blauwe kaartjes met sommen en bommen erop.
  • Twee bakken/emmers.

𝐃𝐎𝐄𝐋 𝐕𝐀𝐍 𝐃𝐄 𝐁𝐔𝐈𝐓𝐄𝐍𝐋𝐄𝐒

  • Voorbeeld: de kinderen kunnen tafelsommen uitrekenen.
  • De kinderen zijn lekker actief tijdens de rekenles.

𝐀𝐀𝐍 𝐃𝐄 𝐒𝐋𝐀𝐆!

  • Verdeel de klas in tweeën.
  • Ga zelf op een centraal punt staan met alle kaartjes in de hand (bijv. blauw bovenop en rood onderop). Links van je staat de bak van het rode team, rechts van je staat de bak van het blauwe team.
  • De kinderen krijgen allemaal één kaartje van hun eigen teamkleur.
  • Start! De kinderen rennen allemaal het plein op en proberen een kind van het andere team te tikken.
  • Als een kind getikt is, moet hij stoppen en vergelijken de twee kinderen hun kaartje (bijvoorbeeld: het kind uit het rode team heeft ‘8×4=’ op het rode kaartje staan, het kind uit het blauwe team heeft ‘6×7=’ op zijn blauwe kaartje staan.’
  • Het kind met het hoogste antwoord wint het kaartje van het andere team (het kind uit het blauwe team wint het kaartje van het rode team).
  • Het kind met het hoogste antwoord legt het kaartje dat hij gewonnen heeft in de bak van zijn team à In de bak van het 𝗿𝗼𝗱𝗲 team komen dus allemaal gewonnen 𝗯𝗹𝗮𝘂𝘄𝗲 kaartjes te liggen (het kind uit het blauwe team rent naar de leerkracht en legt het gewonnen rode kaartje in zijn teambak. Daarna rent hij weer het plein op).
  • Het kind dat het laagste kaartje had, en deze af moest geven, komt bij jou om een nieuw kaartje te halen (het kind uit het rode team rent naar jou en haalt een nieuw kaartje. Daarna rent hij weer het plein op).
  • – Het spel stopt zodra de kaartjes uit jouw hand op zijn, of zodra je vindt dat het een mooie tijdsduur was (ongeveer een kwartier).
  • – De teams tellen de kaartjes uit hun eigen bak. Hoeveel kaartjes hebben ze gewonnen van het andere team?
  • – Ik had ook twee bommen toegevoegd. Zij mochten wel rennen, maar niet zelf iemand tikken. Als iemand de bom tikt, roept deze keihard ‘BOEM!’. (Vonden ze geweldig. 🤣)
  • De bommen konden ontmanteld worden door een paar lage sommen. Ik had gekozen door de tafel van 4.
  • De kleinste uitkomst kan de hoogste verslaan. Ik had 2 keersommen met 0x.. toegevoegd. Anders kan de 10×10 eindeloos iedereen af tikken.
  • Attendeer kinderen op tactisch spelen: kinderen met ‘sterke sommen’ kunnen mee rennen met kinderen met lage sommen om ze te beschermen.
  • Je zou er ook voor kunnen kiezen, net als met het echte spel Stratego, om beide teams een vlag te laten verstoppen waarnaar de kinderen van de tegenpartij moeten zoeken

𝐁𝐄𝐆𝐄𝐋𝐄𝐈𝐃𝐈𝐍𝐆𝐒𝐕𝐑𝐀𝐆𝐄𝐍

  • Hoe kwam je aan het antwoord? Welke strategie heb je gebruikt?
  • Hoe verliep de samenwerking? Hebben jullie samen de antwoorden uitgerekend?

𝐕𝐎𝐎𝐑𝐁𝐄𝐄𝐋𝐃𝐄𝐍 𝐕𝐀𝐍 𝐀𝐍𝐃𝐄𝐑𝐄 𝐋𝐄𝐒𝐃𝐎𝐄𝐋𝐄𝐍

Bij deze les is steeds de vraag: ‘Wat is meer?’.

Het is dus voor veel lesdoelen van rekenen in te zetten. Een aantal ideeën:

a) Middenbouw

  • Plussommen
  • Minsommen
  • Tafels

b) Bovenbouw

  • Plussommen
  • Minsommen
  • Tafels
  • Deeltafels
  • Breuken (gelijknamig maken)
  • Kommagetallen
  • Procenten

MEDESPELERS

Deze inspiratiepost is geschreven door Medespeler: Wieke.

Wat zijn Medespelers?

Medespelers zijn mede-enthousiastelingen met passie voor aantrekkelijk en effectief onderwijs die ook inspirerende posts op MeesterPieter.nl verzorgen.

Erg gaaf om de krachten met andere onderwijsprofessionals te bundelen en zo het aanbod te verbreden en nóg meer inspiratie te kunnen bieden voor goed onderwijs! 🙂💪

Wie de 𝗠𝗘𝗗𝗘𝗦𝗣𝗘𝗟𝗘𝗥𝗦 zijn, dat lees je hier. Lijkt het jou ook leuk om Medespeler te worden en anderen te inspireren via mijn kanaal? Neem dan zeker even contact met me op!

Hoe groot is de kans dat je dit in de praktijk gaat gebruiken?

Klik op een ster om je stem uit te brengen

Gemiddelde 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen beoordelingen. Wees de eerste!

Wat fijn dat er een behoorlijke kans is dat je dit idee gaat gebruiken!

Vind je het misschien ook leuk om mij te volgen op mijn socials?! Zo ben je altijd op de hoogte van de nieuwste berichten! 😀

Jammer dat je het idee waarschijnlijk niet gaat gebruiken

Hopelijk vind je een ander idee die je wel kunt gebruiken!

Heb je een (verbeter)suggestie voor me om dit idee te verbeteren?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen
[]