Een leuk spel om (bijvoorbeeld) keersommen te oefenen waarbij kinderen niet alleen flink in beweging zijn door rond te rennen, maar ook tactisch kunnen spelen, is Levend Stratego.

๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐
Levend stratego is een leuk spel voor veel lesdoelen van rekenen makkelijk in te zetten.
De kinderen vergelijken steeds twee kaartjes met elkaar, en de hoogste uitkomst wint. Dit kun je dus doen met (deel)tafels, breuken, kommagetallen, optel- en aftreksommen, inhoudsmaten, etc.
๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐
- Maak veel rode en blauwe kaartjes met tafelsommen erop.
- Geef in de klas een introductie over het lesdoel (bijv. tafelsommen).
- Leg uit hoe het spel โlevend strategoโ gaat.
- Leg iets klaar om twee teams te herkennen, bijv. rode en blauwe lintjes.
- Zet twee bakken/emmers klaar.
๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐
- Lintjes o.i.d. om teams te herkennen.
- Rode en blauwe kaartjes met sommen en bommen erop.
- Twee bakken/emmers.
๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐
- Voorbeeld: de kinderen kunnen tafelsommen uitrekenen.
- De kinderen zijn lekker actief tijdens de rekenles.
๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐!
- Verdeel de klas in tweeรซn.
- Ga zelf op een centraal punt staan met alle kaartjes in de hand (bijv. blauw bovenop en rood onderop). Links van je staat de bak van het rode team, rechts van je staat de bak van het blauwe team.
- De kinderen krijgen allemaal รฉรฉn kaartje van hun eigen teamkleur.
- Start! De kinderen rennen allemaal het plein op en proberen een kind van het andere team te tikken.
- Als een kind getikt is, moet hij stoppen en vergelijken de twee kinderen hun kaartje (bijvoorbeeld: het kind uit het rode team heeft โ8×4=โ op het rode kaartje staan, het kind uit het blauwe team heeft โ6×7=โ op zijn blauwe kaartje staan.โ
- Het kind met het hoogste antwoord wint het kaartje van het andere team (het kind uit het blauwe team wint het kaartje van het rode team).
- Het kind met het hoogste antwoord legt het kaartje dat hij gewonnen heeft in de bak van zijn team ร In de bak van het ๐ฟ๐ผ๐ฑ๐ฒ team komen dus allemaal gewonnen ๐ฏ๐น๐ฎ๐๐๐ฒ kaartjes te liggen (het kind uit het blauwe team rent naar de leerkracht en legt het gewonnen rode kaartje in zijn teambak. Daarna rent hij weer het plein op).
- Het kind dat het laagste kaartje had, en deze af moest geven, komt bij jou om een nieuw kaartje te halen (het kind uit het rode team rent naar jou en haalt een nieuw kaartje. Daarna rent hij weer het plein op).
- – Het spel stopt zodra de kaartjes uit jouw hand op zijn, of zodra je vindt dat het een mooie tijdsduur was (ongeveer een kwartier).
- – De teams tellen de kaartjes uit hun eigen bak. Hoeveel kaartjes hebben ze gewonnen van het andere team?
- – Ik had ook twee bommen toegevoegd. Zij mochten wel rennen, maar niet zelf iemand tikken. Als iemand de bom tikt, roept deze keihard ‘BOEM!’. (Vonden ze geweldig. ๐คฃ)
- De bommen konden ontmanteld worden door een paar lage sommen. Ik had gekozen door de tafel van 4.
- De kleinste uitkomst kan de hoogste verslaan. Ik had 2 keersommen met 0x.. toegevoegd. Anders kan de 10×10 eindeloos iedereen af tikken.
- Attendeer kinderen op tactisch spelen: kinderen met โsterke sommenโ kunnen mee rennen met kinderen met lage sommen om ze te beschermen.
- Je zou er ook voor kunnen kiezen, net als met het echte spel Stratego, om beide teams een vlag te laten verstoppen waarnaar de kinderen van de tegenpartij moeten zoeken
๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐
- Hoe kwam je aan het antwoord? Welke strategie heb je gebruikt?
- Hoe verliep de samenwerking? Hebben jullie samen de antwoorden uitgerekend?
๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐
Bij deze les is steeds de vraag: โWat is meer?โ.
Het is dus voor veel lesdoelen van rekenen in te zetten. Een aantal ideeรซn:
a) Middenbouw
- Plussommen
- Minsommen
- Tafels
b) Bovenbouw
- Plussommen
- Minsommen
- Tafels
- Deeltafels
- Breuken (gelijknamig maken)
- Kommagetallen
- Procenten
MEDESPELERS
Deze inspiratiepost is geschreven door Medespeler: Wieke.

Wat zijn Medespelers?
Medespelers zijn mede-enthousiastelingen met passie voor aantrekkelijk en effectief onderwijs die ook inspirerende posts op MeesterPieter.nl verzorgen.
Erg gaaf om de krachten met andere onderwijsprofessionals te bundelen en zo het aanbod te verbreden en nรณg meer inspiratie te kunnen bieden voor goed onderwijs!
Wie de ๐ ๐๐๐๐ฆ๐ฃ๐๐๐๐ฅ๐ฆ zijn, dat lees je hier. Lijkt het jou ook leuk om Medespeler te worden en anderen te inspireren via mijn kanaal? Neem dan zeker even contact met me op!