HTE-dobbelspel

0
(0)

Om inzicht te krijgen in de getalstructuur (HTE) hebben we een simpel, maar spannend spelletje gespeeld dat wel wat weg heeft van het spelletje ‘Gok een hok’. De kinderen vonden het erg leuk! Iedere keer dat ze dobbelden zaten ze vol spanning!

VOORBEREIDING

De kinderen maken 3 lege HTE-schema’s.

DOEL VAN HET SPEL

Je kunt dit spel met twee verschillende doelen spelen:

  • Een zo groot mogelijk getal maken
  • Een zo klein mogelijk getal maken

SPELVERLOOP

Alle kinderen gooien tegelijkertijd een dobbelsteen. Het getal dat ze hebben gegooid, moeten ze opschrijven in één van de lege vakjes van een HTE-schema naar keuze.

Na 9 beurten is één potje voorbij (want dan staat er in ieder vakje een nummer).

BEGELEIDINGSVRAGEN

  • Wie is het gelukt om het grootst mogelijke getal te maken?
  • Wat is eigenlijk het grootste mogelijke getal?
  • Wat is het kleinst mogelijke getal?
  • Als je een 1 gooit, is het dan juist wel/niet verstandig om deze vooraan op te schrijven?

MOGELIJKHEDEN

  • Je kunt voor dit spelletje standaard dobbelstenen gebruiken met 1 t/m 6, maar het is misschien nog wel leuker als je dobbelstenen gebruikt die van 0 t/m 9 gaan.
  • Je kunt dit spelletje prima klassikaal, in groepjes of in tweetallen spelen.
  • Voor meer uitdaging kun je kinderen de verschillende getallen die ze hebben gemaakt, cijferend laten optellen/aftrekken. Wie heeft er dán het hoogste/laagste getal?

Hoe groot is de kans dat je dit in de praktijk gaat gebruiken?

Klik op een ster om je stem uit te brengen

Gemiddelde 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen beoordelingen. Wees de eerste!

Wat fijn dat er een behoorlijke kans is dat je dit idee gaat gebruiken!

Vind je het misschien ook leuk om mij te volgen op mijn socials?! Zo ben je altijd op de hoogte van de nieuwste berichten! 😀

Jammer dat je het idee waarschijnlijk niet gaat gebruiken

Hopelijk vind je een ander idee die je wel kunt gebruiken!

Heb je een (verbeter)suggestie voor me om dit idee te verbeteren?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *