Estafette is een leuke, actieve werkvorm waarbij de kinderen veel in beweging zijn en ondertussen opdrachten maken. En het mooie is: het is voor veel lesdoelen in te zetten!

Vandaag heb ik het ingezet tijdens de spellingsles waarin de categorie ‘open- en gesloten klankgroepen’ centraal stond.
Hieronder lees je hoe het gaat. Alle credits gaan naar mijn collega, Wieke Bossink-Bomans ! Zij heeft onderstaande uitgewerkt. In de toekomst zal ze nog meer leuke ideeën voor bewegend leren gaan delen! (kan niet wachten! )
𝕍𝕠𝕠𝕣𝕓𝕖𝕣𝕖𝕚𝕕𝕚𝕟𝕘
- Teken op het plein voor elk groepje een startstreep en een stuk verderop een eindstreep.
- Geef in de klas een introductie over het lesdoel.
- Leg uit hoe de estafette gaat.
𝔹𝕖𝕟𝕠𝕕𝕚𝕘𝕕𝕙𝕖𝕕𝕖𝕟
- Stoepkrijt
𝔸𝕒𝕟 𝕕𝕖 𝕤𝕝𝕒𝕘!
- Verdeel de klas in groepjes van 3 of 4 kinderen
- Elk groepje gaat klaarstaan voor de startstreep
- De kinderen krijgen vóór de start een halve minuut om een woord te verzinnen
- Start!
- De voorste leerling rent naar de eindstreep. Hij schrijft het woord op.
- De andere leerlingen van het groepje overleggen ondertussen over het volgende weet-woord: welk woord kiezen we en hoe schrijf je dit woord?
- Zodra nummer 1 weer terug over de startstreep is, rent nummer 2 naar de eindstreep, en schrijft een woord op
- De rest van het groepje overlegt ondertussen weer over het volgende woord
𝕋𝕨𝕖𝕖 𝕧𝕒𝕣𝕚𝕒𝕟𝕥𝕖𝕟
Bij estafette kun je gaan voor twee varianten:
- Wil je dat alle kinderen hebben een aantal woorden hebben opgeschreven?
of
- ga je voor een vooraf bepaalde tijdsduur.
Na afloop controleer je de woorden. Elk goed geschreven woord is 1 punt. Er zijn geen punten te verdienen voor woorden die fout zijn geschreven of dubbel zijn opgeschreven