Denker-Schrijver

0
(0)

Denker-schrijver is een onwijs krachtige coöperatieve werkvorm waarbij het denkproces centraal staat. Het kan goed worden ingezet tijdens de ‘Jullie doen het samen’-fase van het EDI-instructiemodel.

𝗨𝗜𝗧𝗟𝗘𝗚

Bij Denker-Schrijver vormen de leerlingen tweetallen en nemen ze om de beurt de rol aan van Denker of Schrijver. De leerkracht geeft een opdracht waarbij het belangrijk is op welke wijze tot een antwoord wordt gekomen. De Denker geeft mondelinge aanwijzingen over hoe de Schrijver de taak moet uitvoeren/opdracht moet maken. Hij/zij verwoordt daarbij stap voor stap op welke manier de Schrijver tot het juiste antwoord moet komen. De Schrijver voert deze stappen uit. Vanzelfsprekend dient de leerkracht het hardop denken eerst te demonstreren (modelen) alvorens dit van de leerlingen kan worden verwacht.

Maakt de Denker een fout, dan geeft de Schrijver een tip aan de Denker. Het is daarbij belangrijk dat je als leerkracht aandacht besteed aan de wijze waarop tips kunnen worden gegeven. Mogelijke aanwijzingen kunnen zijn: ‘Wil je het woord nog eens in klankgroepen hakken, hoor je een lange of een korte klank aan het einde van de tweede klankgroep?’ of ‘Moet je het grootste getal bij minsommen aan de rechter of linkerkant van de getallenlijn opschrijven?’.

𝗚𝗘𝗟𝗘𝗜𝗗𝗘𝗟𝗜𝗝𝗞𝗘 𝗩𝗘𝗥𝗦𝗖𝗛𝗨𝗜𝗩𝗜𝗡𝗚 𝗘𝗫𝗣𝗘𝗥𝗧𝗥𝗢𝗟

Een effectieve manier om ervoor te zorgen dat de leerlingen (complexe) denkprocessen zelf leren te sturen en te controleren, is door een geleidelijke verschuiven te bewerkstelligen van de cognitieve verantwoordelijkheid voor het denkproces van de leerkracht naar de leerling. Het EDI-model is een instructiemodel waarin deze verschuiving sterk is ingebed via vier instructiefasen, kortgezegd: IK, WIJ, JULLIE, JIJ.

Tijdens de ‘IK doe het voor’-fase staat de leerkracht model. Door hardop denkstappen te doorlopen (modelen), zien de leerlingen hoe een opdracht kan worden opgelost. Het geven van een goed voorbeeld als leerkracht is een voorwaarde voor de leerlingen om het modelen tijdens de ‘JULLIE doen het samen’- fase over te kunnen nemen.

Meer weten over de geleidelijke verschuiving van de expertrol? Binnenkort deel ik hier een artikel over!

𝗕𝗥𝗢𝗡

Ik vond deze werkvorm in het boek ‘𝙲𝚘ö𝚙𝚎𝚛𝚊𝚝𝚒𝚎𝚟𝚎 𝚠𝚎𝚛𝚔𝚟𝚘𝚛𝚖𝚎𝚗 – 𝚟𝚘𝚘𝚛 𝚎𝚕𝚔𝚎 𝚐𝚛𝚘𝚎𝚙 𝚎𝚗 𝚒𝚎𝚍𝚎𝚛 𝚟𝚊𝚔’. In dit boek vind je een mooie verzameling van praktische uitwerkingen, aangevuld met theoretische onderbouwing per werkvorm, tips, suggesties en voorbeelden.

Hoe groot is de kans dat je dit in de praktijk gaat gebruiken?

Klik op een ster om je stem uit te brengen

Gemiddelde 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen beoordelingen. Wees de eerste!

Wat fijn dat er een behoorlijke kans is dat je dit idee gaat gebruiken!

Vind je het misschien ook leuk om mij te volgen op mijn socials?! Zo ben je altijd op de hoogte van de nieuwste berichten! 😀

Jammer dat je het idee waarschijnlijk niet gaat gebruiken

Hopelijk vind je een ander idee die je wel kunt gebruiken!

Heb je een (verbeter)suggestie voor me om dit idee te verbeteren?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *