Binnen- /Buitenkring

5
(1)

Binnen- buitenkring is een coöperatieve werkvorm waarbij de kinderen voortdurend actief betrokken zijn. Daarnaast draagt het sterk bij aan het wij-gevoel in de groep. En het mooie is, zoals vrijwel altijd het geval is met coöperatieve werkvormen: het kan voor vrijwel ieder lesdoel worden ingezet!

𝗨𝗜𝗧𝗟𝗘𝗚

De kinderen vormen twee kringen, het zal je niet verbazen: een binnen- en een buitenkring 😉

De kinderen staan tegenover elkaar met de gezichten naar elkaar toe. De leerkracht geeft een opdracht en vertelt in welke kring de kinderen de rol van ‘denker’ aannemen en in welke kring de kinderen de rol van ‘coach’ aannemen. De denkers voeren een gegeven opdracht uit. Dit kunnen opdrachten zijn die op het bord worden weergegeven. Je kunt ook werken met opdrachtkaartjes, in dat geval krijgt ieder kind een opdrachtkaartje. De coaches luisteren en geven complimenten/tips waar nodig. Daarna is de andere kring aan de beurt om een nieuwe opdracht uit te voeren.

Nadat de kinderen uit zowel de binnen- als buitenkring de rol van denker hebben gehad, draait één van de twee kringen door. Vinden de kinderen het doordraaien lastig, dan kun je ervoor kiezen om telkens één plekje door te draaien. Voor meer variatie kun je ook meerdere plekken doordraaien.

Tussen de werkvormen vind ik het erg waardevol om korte feedbackmomenten te creëren. Dit kan gericht zijn op de opdracht of op de samenwerking. Ik vraag bijvoorbeeld welke coach vindt dat zijn partner het goed heeft aangepakt of welke denker een mooie tip heeft gekregen van zijn/haar coach.

𝗩𝗔𝗞𝗚𝗘𝗕𝗜𝗘𝗗𝗘𝗡 + 𝗟𝗘𝗘𝗙𝗧𝗜𝗝𝗗𝗘𝗡

Deze werkvorm kan voor vrijwel alle vakgebieden en leeftijden worden ingezet.

Denk bijvoorbeeld aan het oefenen van de woordbetekenis, het uitrekenen van sommen, het spellen van woorden, grammaticale oefeningen, het bespreken van vraagstukken, een weekendgesprek, etc.

𝗕𝗥𝗢𝗡

Ik vond deze werkvorm in het boek ‘𝙲𝚘ö𝚙𝚎𝚛𝚊𝚝𝚒𝚎𝚟𝚎 𝚠𝚎𝚛𝚔𝚟𝚘𝚛𝚖𝚎𝚗 – 𝚟𝚘𝚘𝚛 𝚎𝚕𝚔𝚎 𝚐𝚛𝚘𝚎𝚙 𝚎𝚗 𝚒𝚎𝚍𝚎𝚛 𝚟𝚊𝚔’. In dit boek vind je een mooie verzameling van praktische uitwerkingen, aangevuld met theoretische onderbouwing per werkvorm, tips, suggesties en voorbeelden.

Hoe groot is de kans dat je dit in de praktijk gaat gebruiken?

Klik op een ster om je stem uit te brengen

Gemiddelde 5 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen beoordelingen. Wees de eerste!

Wat fijn dat er een behoorlijke kans is dat je dit idee gaat gebruiken!

Vind je het misschien ook leuk om mij te volgen op mijn socials?! Zo ben je altijd op de hoogte van de nieuwste berichten! 😀

Jammer dat je het idee waarschijnlijk niet gaat gebruiken

Hopelijk vind je een ander idee die je wel kunt gebruiken!

Heb je een (verbeter)suggestie voor me om dit idee te verbeteren?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *