Een leuk spel wat je voor ieder lesdoel kunt inzetten, is Bekertje vullen! Bij ‘Bekertje vullen’ is het doel om je glas met meer water te vullen dan je tegenstanders voordat de tijd om is.

𝑯𝑶𝑬 𝑾𝑬𝑹𝑲𝑻 𝑯𝑬𝑻
De klas werd verdeeld in tweetallen. Hierbij heb ik rekening gehouden met het beheersingsniveau van de kinderen: sterkere rekenaars werden gekoppeld aan minder sterke rekenaars.
Buiten op het schoolplein heb ik 3 plekken gecreëerd:
- Bij de eerste plek lagen opdrachtkaartjes. In mijn geval gebruikte ik opdrachtkaartjes met deelsommen. De leerlingen rekenen de som uit en rennen naar de tweede plek:
- Bij de tweede plek staat een grote bak met water + zoveel lepels als dat er teams zijn. De leerkracht staat hierbij (of kies voor ‘hulp meester/juffen’ die een antwoordenblad hebben). De leerlingen controleren hun antwoord bij de leerkracht. Is het antwoord fout, dan krijgen de leerlingen nog een kans (leerkracht geeft eventueel een tip). Is het goed: dan mogen ze een lepel pakken, hier water op scheppen en proberen zoveel mogelijk naar plek 3 te brengen:
- Ieder team heeft een eigen glas (deze had ik genummerd: briefjes onder het glas). De kinderen proberen hun glas zo vol mogelijk te krijgen door het water op hun lepel in de klas te doen.
𝑫𝑼𝑺:
Super simpel, maar de kinderen vonden het erg spannend en leuk terwijl ze voortdurend bezig zijn met sommen uitrekenen.
𝗩𝗲𝗲𝗹 𝗽𝗹𝗲𝘇𝗶𝗲𝗿 𝗺𝗲𝘁 𝘀𝗽𝗲𝗹𝗲𝗻!
..𝒐𝒇 𝒘𝒂𝒔 𝒉𝒆𝒕 𝒏𝒐𝒖 𝒍𝒆𝒓𝒆𝒏?
