Nadat ‘Eye of the Tiger’ door het klaslokaal galmde, de meester stoer door de klas liep en op het bord een plaatje van mij te zien was met een kroon op mijn hoofd, waren alle leerlingen tot op het bot gemotiveerd om mij te verslaan tijdens het spel: Beat the Master!

𝗛𝗢𝗘 𝗪𝗘𝗥𝗞𝗧 𝗛𝗘𝗧?
Met dit spel kunnen meerdere spellingscategorieën door elkaar worden geoefend. Tijdens een potje Beat the Master probeert de klas om de meester of juf te verslaan door zoveel mogelijk woorden goed te schrijven.
De leerkracht leest een woord voor. Alle leerlingen schrijven het woord binnen 1 minuut op in hun schrift. Zodra de tijd om is, schrijft de leerkracht het woord op het bord zodat de leerlingen kunnen controleren of ze het woord goed geschreven hebben. De klas (of zoals ze het zelf leuk vonden om zichzelf te noemen: de Kiddo’s) verdient 1 punt per goed geschreven woord. De leerkracht verdient X punten per goed geschreven woord (bijvoorbeeld 20 punten).
Na ieder woord steken de leerlingen hun vinger op als ze het woord goed geschreven hebben.
Spreek vooraf af hoeveel woorden aan bod zullen komen.
‘𝗫’ 𝗕𝗘𝗣𝗔𝗟𝗘𝗡
X is afhankelijk van de groepsgrootte en het spellingsniveau van de klas. Ik heb een groep van 28 leerlingen. Tijdens mijn eerste potje Beat the Master kon ik 20 punten verdienen per woord. Nadat ‘the Master’ het eerste potje verloren had, hebben we een tweede potje gedaan: toen kon ik 22 punten per goed geschreven woord verdienen. Dat tweede potje heb ik nét gewonnen. Zodoende is X dus variabel naar eigen inzicht.
𝗗𝗜𝗙𝗙𝗘𝗥𝗘𝗡𝗧𝗜𝗔𝗧𝗜𝗘
Je zou ervoor kunnen kiezen om leerlingen die moeite hebben met spelling te koppelen aan een maatje. Als je ze laat samenwerken volgens de principes van coöperatie leren zorg je dat voor beide leerlingen de leertijd effectief is.
Ps. Vind je het leuk om ook zo’n bewerkte foto van jezelf in de klas te gebruiken, maar niet zo handig met fotoshop? Stuur me een berichtje, dan kan ik het wel even maken, kleine moeite! 😊
𝗩𝗲𝗲𝗹 𝗽𝗹𝗲𝘇𝗶𝗲𝗿 𝗺𝗲𝘁 𝘀𝗽𝗲𝗹𝗲𝗻!
..𝒐𝒇 𝒘𝒂𝒔 𝒉𝒆𝒕 𝒏𝒐𝒖 𝒍𝒆𝒓𝒆𝒏?